Nové programové období přinoslo i ve Fondu malých projektů (FMP) změny a zjednodušení. Na této stránce je jejich souhrn. Konktrétní podmínky FMP, pokyny pro žadatele a závazné dokumenty naleznete v ostatních záložkách.
Novinky:
- Nové období přinese možnost podporovat, kromě malých projektů typu „people to people“, také malé projekty z priority kultura a cestovní ruch.
- Zjednodušené vykazování, které zásadně urychlí závěrečnou kontrolu a proplácení malých projektů.
- V rámci Závěrečné zprávy nebudou dokládány a následně tedy ani kontrolovány konkrétní účetní doklady.
- Nový jednoduchý elektornický systém pro předkládání malých projektů = jednodušší formulář projektové žádosti.
Typy Projektů
V rámci programu Interreg Rakousko – Česko 2021-2027 budou realizovány celkově dva Fondy malých projektů, konkrétně v rámci následujících programových specifických cílů (SC).
- SC 4.2. Akce people-to-people za účelem zvýšení důvěry (spolupráce mezi občany v příhraničním regionu, malé projekty na podporu společného porozumění a přeshraničního síťování občanů na obou stranách hranice.)
- SC 3.2 Kultura a cestovní ruch (Společné pilotní akce a malé investice na podporu odolnosti odvětví cestovního ruchu a kultury jako např. marketingové aktivity, turistické značení, digitalizace turistické/kulturní nabídky, menší investiční úpravy podél turistických stezek apod.)
FMP budou administrovány hlavními Správci - Jihočeskou Silvou Norticou a Euroregionem Pomoraví, za podpory regionálních partnerů: Sdružení obcí Vysočiny na území Kraje Vysočina, Regionalmanagement OÖ GmbH na území Horního Rakouska a NÖ.Regional.GmbH na území Dolního Rakouska.
VELIKOST malých projektů
FMP umožňují předložit malý projekt maximálně do 30 000 € v případě malých projektů typu people-to-people nebo maximálně do 50.000 € v případě malých projektů v "kultuře a cestovním ruchu".
Projekty mohou být financovány buď jedním nebo více partnery.
Typ projektu | Výše celkových projektových výdajů, |
Akce people-to-people (neinvestiční) |
Max. 30.000 € |
Kultura a cestovní ruch (ne/investiční) |
Max. 50.000 € |
Financování malých projektů
- Zjednodušené vykazování výdajů – povinně využíváno u všech projektů do 100 tis EUR.
- V rámci závěrečného zprávy nebudou kontrolovány konkrétní účetní doklady.
- Pro doložení výstupů projektu bude vyžadována závěrečná zpráva doplněná o povinné přílohy (prezenční listiny, fotodokumentaci apod.).
Možné způsoby vykazování výdajů:
Metoda návrhu rozpočtu (bod 3.4 Příručky pro FMP) - musí být použito u projektů:
1. s aktivitami zaměřenými na širokou (nepočitatelnou) skupinu účastníků (viz bod 2.1), nebo u projektů
2. s aktivitou, jejíž součástí je sice akce, u které je možné předem stanovit a následně ověřit počet účastníků, ale která sama o sobě nesplní výsledky milníku a je současně navázána na jinou aktivitu ve stejném milníku, počítanou pomocí návrhu rozpočtu nebo u projektů
3. s malými neinvestičními/investičními opatřeními (viz bod 2.2).
- Jednorázové platby – stanovené na základě návrhu rozpočtu (draft budget) s využitím paušálů (na mzdové výdaje, režijní výdaje a cestovné) a prokázání ceny.
- Žadatel předloží s projektovou žádostí návrh rozpočtu.
- Mzdy, administrativní náklady, cestovné řešeno paušálem (mzdy 20 % / cestovné 6 % z mezd / administrativní náklady 15 % z mezd).
- Doložení ceny v místě a čase obvyklé (ceníky/nabídky).
- Odsouhlasený návrh rozpočtu = jednorázová platba.
- Po dokončení realizace projektu předložení závěrečné zprávy (fotodokumentace a další podklady dokazující uskutečnění akce) a poté proplacení jednorázové platby.
- Žádné kontroly faktur, účetnictví apod.
Metoda standardních jednotkových nákladů na účastníka / osobodny (bod 3.3 Příručky pro fMP):
Tato metoda je založena na 2 typových aktivitách u projektů s akcemi, kde je možné předem stanovit a následně ověřit počet účastníků a současně se jedná o obsahově ucelené akce, které vedou k naplnění cíle projektu.
- Sazby jednotkových nákladů pro rok 2025:
• Typová aktivita A1 (vzdělávací): 74 € na osobu a den.
• Typová aktivita A2 (zájmové, volnočasové, setkávací aktivity): 56 € na osobu a den.
Příklad:
Typová aktivita | Výpočet | Výsledná částka |
A1: 1denní workshop pro 20 osob | 74 € × 20 osob × 1 den | 1 480 € |
A2: 3denní tábor pro 15 dětí | 56 € × 15 osob × 3 dny | 2 520 € |
- K žádosti se pak už nedokládá podrobný rozpočet. Výše dotace je max. 80 % z výsledné částky.
- Minimální délka trvání jednodenní akce jsou 4 hodiny bez započtení cesty na akci a z akce.
- V Závěrečné zprávě se dokládá skutečný počet účastníků prezenční listinou, případně jiným dokumentem.